Ketoruokaa
Hyvinvointi

Miten ja miksi päädyin ketoosiin?

Ketoruokaa

Kuten varmaan blogiani lukeneet ovat huomanneet, niin olen kokeillut monenlaista tapaa syödä ja kuntoilla. Olen mm. kirjoittanut täällä käynnistäni ayurveda-konsultaatiossa ja kuinka kovasti siitä pidin. Se olikin kohdallani yksi hyvä eteenpäin vievä askel, mutta ei kuitekaan jäänyt siihen vaan halusin voida vieläkin paremmin ja saada yhä silloin tällöin vaivaavat vatsakivut ja turvotukset kuriin.

Ystäväni oli jo muutaman kerran maininnut minulle ketogeenisestä ruokavaliosta ja olin sivuuttanut asian olankohtautuksella. Mutta eräänä päivänä jostakin syystä kiinnostuin ja aloin lukea enemmän aiheesta ja päätin oikeastaan aika nopeasti, että kokeilen muutaman viikon ketodieettiä ja katson, miltä tuntuu.

Noh, nyt on viidettä kuukautta menossa ketogeenistä ruokavaliota ja en usko, että enää koskaan vaihdan tätä muuhun, jos ei ole pakko. Huomasin ensimmäisen viikon aikana sellaisia muutoksia, mitä en koskaan ole saanut millään ruokavaliolla ja vieläpä niin nopeasti. Jo muutamassa päivässä huomasin turvottelun jääneen kokonaan pois ja vatsakivutkin loppuivat lähes samantien. Tunsin oloni niin hyväksi, että mietin onko tämä tottakaan ja onko tämä edes terveellistä? Ajattelin, että kohta varmaankin tule takapakkia, koska alku meni niin hyvin. Ajatuskin alkoi juosta sieltä sumujen syövereistä, väsymys kaikkosi ja tilalle tuli energiaa ja kuntoilukaan ei ole kärsinyt (enemmän haittasi murtunut peukalo kuntosalilla käyntiä ja ulkoilua).

Ketodieetistä on paljon virheellistä kuvitelmaa. Tyypillisin on ehkä se, että kuvitellaan kaiken vihreän, punaisen, keltaisen, sinisen ja muiden ihanien värien lautaselta katoavan. Kuvitellaan, että syödään pekonia, lihaa, voita, makkaraa jne. Mutta tosiasiassa en ole koskaan syönyt näin terveellisesti. Syön paljon kasviksia ja vihanneksia, hedelmät olen jättänyt kokonaan pois, mutta marjoja syön jonkin verran, etenkin mustikkaa.

”Tavallista kaupan leipää” en ole syönyt 5 kuukauteen vaan teen itse ketoleipiä eri resepeteillä, suosikkini on ihanat juustoiset sämpylät. Ketoleivonta on myös paljon paljon helpompaa kuin entisen elämäni leivonta. Peruna, pasta, riisi, bataatti ja makaronit ovat myös jääneet kaupan hyllylle, mutta sen sijaan teen kukkakaalimuussia, kesäkurpitsapastaa, ihania lisukkeita vihanneksista ja kasviksista, pitsapohjaa keto-ohjein, maittavia makeitakin herkkuja ja jälkkäreitä jne.

Ja tottakai, kaikkihan ovat kuulleet rasvakahvista! Itsekin aloitan aamuni rasvakahvilla, jonka teen joko itse tai sitten käytän It Worksin pikarasvakahvia. Jokaisella on hieman oma tapansa ja suosikkinsa tehdä rasvakahvi ja minä teen sen perinteisemmällä tavalla. Eli keitän kahvin, kaadan desin pari tehosekoittimeen ja sen lisäksi sinne ruokalusikallinen voita ja kookosrasvaa, sekaan vielä loraus kermaa ja vähän kanelia ja kardemummaa. Sekoitin käyntiin (huom! ilman tulppaa se kansi, jottei tapahdu sotkuvahinkoa!) ja aaaah, ihanaa kermaista ja pehmeää rasvakahvia.

Ketodieetillä on erityisen tärkeää, että hiilarit pysyvät alhaalla (max. 20g/päivä) ja rasvan määrä on korkealla eli noin 70% rasvaa, 20-25% proteiiniä ja 5-10% hiilareita päivän annoksessa. Siksi aloitan myös aamuni ihanalla rasvakahvilla, saaden heti aamusta rasvaa kehooni, koska ketolla keho polttaa rasvaa energian lähteenä.

Käy tutustumassa lisää ketoosiin ja ketoelämäntapaan Facebookissa sivullani Happymind Mehukas elämä. On olemassa myös paljon hyviä valmennuksia aloittelijoille, itsekin sellaisen ostin ketoelämäni alkuvaiheessa.

Jatkan täällä blogissa aiheesta!

Ketoterkuin,

Mira

Vastaa