Hyvinvointi,  Magneettikorut

Ayurveda-konsultaatiossa käynti osa 2

Tämä postaus on jatkoa Ayurveda-konsultaatiossa käyntiini 🙂

Paikka, jossa kävin, oli siis Surya Ayurveda Hyvinvointikeskus Helsingissä. Minut otti siellä vastaan kokenut ayurveda-asiantuntija Pardaman Sharma.

Olen nyt reilut 2 viikkoa nuodattanut ohjeita, jotka sain.

Ennen kuin kävin konsultaatiossa, olin etukäteen ajatellut, että ruokavalion noudattaminen tulee varmasti olemaan aluksi hankalaa. Mutta olenkin saanut yllättyä, ettei se ollutkaan niin hankalaa, kuin etukäteen kuvittelin.

Ihana ruoka

Sain Pardamanilta monta sivua ohjeistuksia itselleni, mikä olisi minun kehoni ja mieleni kannalta parhain päivärytmi, työrytmi, ruokarytmi, ruokavalio, liikuntamuoto ja mitä ruoka-aineita minun kannattaisi välttää. Mikään ei ole ehdotonta ja riittää että noudattaa ohjeistuksia noin 75-85 prosenttisesti.  Jos esimerkiksi olen lomalla ulkomailla tai vaikkapa juhliin menossa, voi siellä aivan hyvin syödä vapaasti niitäkin ruokia, jotka ovat vältä-listalla ja kotona sitten taas noudattaa ayurvedisia ohjeita. Miten ihanaa! Olen monasti ollut dieeteillä, joissa oloni on ollut tukala, koska jotkin asiat ovat ehdottomasti olleet kielletty. Nyt on jotenkin ihana olo, koska mikään ei oikeastaan ole kielletty ja on valtava määrä ruokia, joita kehoni rakastaa ja joiden avulla se voi hyvin.

Tavallista hyvää ruokaa

Se ajatus, että nämä ruoat ovat ikäänkuin parasta mitä voin keholleni tarjota, motivoi noudattamaan annettuja ohjeita ja tutustumaan lisää ayurvedaan. Nyt ei ole kyse siitä, että saisin timmin kropan, sixpackin, hoikentuisin, pudottaisin painoa jne vaan kyse on siitä, että hyvinvointi lähtee sisältäpäin, niin fyysinen kuin henkinenkin ja ajanmittaan se varmasti näkyy myös ulospäin. Keho asettuu ayurvedan avulla siihen olotilaan, joka on juuri sinulle parasta. JOS siis noudatat annettuja ohjeita.

Itselläni vatsan turvotus hävisi melkein parin päivän jälkeen ja uni on syvempää ja virkistävämpää. Toki itselläni on vielä eräs isompi syy, miksi menin Pardamanin vastaanotolle ja tämä syy vaikuttaa omaan olooni toisinaan paljon. Tästä mahdollisesti joskus kerron teille lisää. Mutta yllätyksekseni Pardaman sanoikin, että voin myös siihen saada ayurvedasta helpostusta eikä hän myöskään ihmetellyt, kun kerroin sairaudesta, jota minulla epäillään. Hän jopa sanoi, että minun kehotyypilläni kyseistä sairautta esiintyykin enemmän kuin muilla.

Kovin paljon en siis joutunut tekemään ruokavalioon muutoksia. Ja kun oikein mietin, juuri ne jotka minulle ovatkin kaikista huonoin vaihtoehto, ovatkin olleet niitä, joista minulle on tullutkin huono olo tai iho-oireita. Nämä ovat mm. sipuli, valkosipuli, tomaatti, paprika, chili ja tulisesti maustetut ruoat. Olen usein näiden syömisen jälkeen saanut mm. astman pahentumaan ja vatsan sekaisin. Kahvia ei suositella, mutta ainakin vielä juon kahvia, tosin suurella määrällä kauramaitoa. Punaista lihaakin syön edelleen, mutta se on lähes aina riistaa.

Lohta ja vihanneksia

Kehotyyppini on siis pitta.

”Ruokavaliolla on suuri merkitys pittan tasapainottamisessa. Pittan tulisi suosia mietoja makuja ja välttää tulisia, happamia ja mausteisia ruokia. Viileä raikas ilma laskee pittaa, liiku paljon raittiissa ilmassa. Riittäisikö vähemmän? Pittalla on taipumusta ylisuorittamiseen ja liialliseen huolehtimiseen. Aina ei tarvitse antaa 150% itsestäsi. Rentoudu ja anna aikaa itsellesi.”

Näin kerrotaan Suryan nettisivuilla. Ja tätä Pardaman myös minulle painotti, että minun on tärkeää antaa itselleni rentoa aikaa ja rauhoittua iltaisin jo klo 18 jälkeen eli olla tekemättä töitä ja antaa aikaa vain perheelleni, ystäville ja itselleni. Täytyy myöntää, että tässä minulla on vielä harjoittelemista. Myöskin hän kertoi, että minulle sopii parhaiten työ, joka on joustavaa eli ehdottomat työajat eivät sovi minulle ja tämäkään ei tullut minulle yllätyksenä 🙂

Maastopyörällä on mukava ajella

Liikunta. Olen nyt muutamia vuosia käynyt ahkerasti salilla jo jossakin vaiheessa ajattelin opetella juoksemaan tai ylipäänsä nauttimaan siitä. Kävin jopa muutamia kertoja kokeilemassa thainyrkkeilyä, koska mieheni ja siskoni sitä harrastavat. Olo ei ollut sellainen, mikä minun mielestäni liikunnan jälkeen pitäisi olla. Ähelsin ja sitkeästi yritin esim. juoksulenkkejä tehdä ja kävin jopa juoksukoulun. Salitreenistä todella tykkään, mutta kroppani on tullut sen myötä jäykäksi kuin pökkelö ja tuntuu, että usein se on ihan tukossa.

Jo pienenä tyttönä minua kiehtoi tanssi ja aloitinkin klassisen baletin harrastamisen noin 7 vuotiaana. Siitä jatkoin jazz-tanssiin, kävin myös muissa tanssiharrastuksissa ja olin melko notkea. Aikuisempana kiinnostuin joogasta, kävin balletonessa ja kouluttauduin itse myös Zumbaohjaajaksi sekä BodyPump-ohjaajaksi. Ja totta on, että onhan minulla aivan erilainen olo vaikkapa joogan ja tanssiharrastuksen jäljltä kuin vaikkapa salin tai muiden edellämainittujen lajien jäljiltä. Tämä on toki henkilökohtainen asia ja jollakin toisella homma voi olla aivan päinvastoin. Myös mielelle jooga ja tanssi ovat hyviä ja rauhoittavia lajeja, se kun ei ole pääasia, että kroppa on hyvässä kunnossa ja timmi, vaan myös mielestä ja henkisestä hyvinvoinnista pitää huolehtia. Ainakin minun.

Zumbaa
Ohjaushommissa

Pardaman kertoikin, että minulle sopivat liikuntalajit ovat tanssi, jooga (etenkin esim yin-jooga), pyöräily, vesiurheilulajit, vaellus ja retkeily, hiihtäminen ja salikin on ok, kunhan ei tee sitä rankasti maksimipainoilla vaan hyvällä fiiliksellä. Miten ihanaa! Viimeaikoina on useampikin urheiluvalmennuksen parissa työskennellyt esittänyt, että jopa yli puolet tavallisista kuntoilijoista harjoittelee kokonaishyvinvointinsa kannalta liian rajusti. Ayuyvedassa pidetäänkin tärkeänä, että liikunta on kehotyypin mukaista tasapainoista toimintaa, jolla on laaja vaikutus koko kehoon.

Enontekiöllä

Tästä aiheesta voisi kirjoitaa vaikkapa kuinka paljon ja kun laitat googleen hakusanaksi vaikkapa ayurveda liikunta, saat paljon tietoa asiasta.

Matkani ayurvedan kanssa jatkuu, siitä olen varma. Minua on aina kiehtonyt vanhat viisaudet ja ayurveda on yksi niistä, tuhansia vuosia vanha lääketiede. Kunnioitan ja käytän myös länsimaista lääketiedettä, mutta niin pitkään kuin pystyn, hoidan niitä vaivoja lääkkeettä mitä pystyn. Esimerkiksi ayurvedalla, ruoalla, akupunktiolla, homeopatialla, magneeteilla, fysikaalisella verisuoniterapialla (BEMER) ja muilla vastaavilla hoitomuodoilla. Itse joudun myös turvautumaan lääkkeisiin, mutta pyrin karsimaan kaikki mahdolliset eikä niin välttämättömät lääkkeet pois ja hoitamaan niitä ensiksi vaihtoehtoisesti.

Tehdään elämästämme niin hyvä, kuin se juuri sillä hetkellä on mahdollista <3

 

Vastaa